piątek, 26 września 2014

Śmiertelne napięcie - Alex Kava


Alex Kava – amerykańska pisarka, autorka thrillerów psychologicznych.

Dla grupki nastolatków z Nebraski to miała być tylko kolejna nocna impreza w lasach Parku Narodowego. Nikt nie przypuszczał, że wszystko skończy się tak tragicznie. Gdy na miejsce dociera agentka FBI, Maggie O'Dell, dokonuje makabrycznego odkrycia – dwójka młodych ludzi nie żyje, a obrażenia na ich ciele wskazują na silne porażenie prądem. Ci, którym udało się przeżyć, są ranni i śmiertelnie przerażeni. Nie potrafią wyjaśnić, co tak właściwie wydarzyło się w nocy. Sprawy komplikują się jeszcze bardziej, kiedy troje z ocalałych nastolatków ginie w niewyjaśnionych okolicznościach.

W tym samym czasie w dwóch szkołach w Wirginii i Waszyngtonie zostają zgłoszone masowe zatrucia uczniów. Wszystko wskazuje na to, że przyczyną epidemii było zakażone mięso serwowane w szkolnych stołówkach. O pomoc w wyjaśnieniu tej sprawy zostaje poproszony Benjamin Platt, wybitny specjalista od chorób zakaźnych.

Wkrótce O'Dell i Platt odkryją fakty, które pozwolą połączyć ze sobą te dwa różne śledztwa. Na jaw wyjdą tajemnice, które nie powinny ujrzeć światła dziennego. Czy wszyscy wyjdą z tego cało? I jak zakończy się cała sprawa? Te pytania zostawiam bez odpowiedzi.

Śmiertelne napięcie to moje pierwsze spotkanie z twórczością Kavy, chociaż muszę zaznaczyć, że jest to już dziewiąta z kolei część serii z agentką Maggie O’Dell w roli głównej. Na szczęście nieznajomość poprzednich części w niczym nie przeszkadza i można tę książkę traktować jako odrębną historię.

Kava posługuje się łatwym w odbiorze językiem, unika zbędnych opisów, przez co całość czyta się błyskawicznie. Autorka skupiła się na dwóch głównych wątkach i poprowadziła akcję dwutorowo. Wydarzenia związane z masowym zatruciem w szkole przeplatają się ze śledztwem prowadzonym przez agentkę O’Dell. Mnie osobiście wątek związany z epidemią wśród dzieci jakoś niezbyt zaciekawił, za to z zainteresowaniem śledziłam poczynania Maggie. Przez długi czas nie miałam pojęcia jak autorka powiąże te dwa z pozoru niemające ze sobą nic wspólnego śledztwa. Niestety kiedy obydwie historie zaczęły się zazębiać odniosłam wrażenie, że dzieje się to trochę na siłę. Coś mi w tym wszystkim nie pasowało. Ostatnie strony pozostawiają czytelnika z mnóstwem pytań i uczuciem niedosytu. Wprawdzie w większości przypadków właśnie takie niedopowiedzenia na zakończenie bardzo lubię, ale tutaj według mnie raczej się to nie sprawdziło.

Sama nie wiem jak ocenić tę książkę. Przeczytałam już sporo powieści z tego gatunku i niestety Śmiertelne napięcie na ich tle niczym szczególnym się nie wyróżnia. Nie powiem, że się zawiodłam, bo aż tak źle nie było, ale w zachwyt też nie wpadłam. Jestem ciekawa jak się sprawy mają w przypadku pozostałych powieści Kavy. Którą z nich polecacie najbardziej?

Moja ocena: 4/6

19 komentarzy:

  1. Kiedy czytałam Śmiertelne napięcie to przeszkadzała mi nieznajomość poprzedniego tomu. Chociażby ten wątek Maggie-Platt. Uwielbiam książki Kavy, więc dla mnie ta była naprawdę dobrym kryminałem. Aczkolwiek czytałam też lepsze :>

    OdpowiedzUsuń
  2. Odniosłam podobne wrażenie, jak skończyłam czytać jej najnowszy "Ostateczny cel". Było całkiem dobrze, ale bez szału, czegoś mi ostatecznym rozrachunku jednak zabrakło. A sama konfrontacja z mordercą była trochę pominięta:) Jestem ciekawa, jak to jest z innymi utworami autorki.

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie czytałam jeszcze niż Kavy, lecz postaram się to zmienić. Może w moim przypadku będzie inaczej, bo dopiero rozpoczynam podróż z thrillerami ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie jest to mój gatunek, więc raczej nie sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  5. Jeszcze nie miałam okazji czytać książek tej autorki :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Moja ulubiona autorka kryminałów. Choć "Śmiertelnym napięciem" trochę się rozczarowałam...

    Moja recenzja tutaj: http://silviana-w-krolestwie-ksiazek.blogspot.com/2014/01/smiertelne-napiecie-alex-kava.html

    OdpowiedzUsuń
  7. Jest to jedna z gorszych książek Alex Kavy... O wiele lepsza jest następna część "Płomienie śmierci" :)
    http://pasion-libros.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  8. Jeszcze Kava przede mną, więc nie mam w tym przypadku zbyt dużo do powiedzenia :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Pamiętam, że przeczytałam tylko jedną książkę autorki, ale uznałam ją za czas zmarnowany...

    OdpowiedzUsuń
  10. Pani Kavie mówię zdecydowane NIE. Jej książki wywołują u mnie uśmiech zażenowania, a fabuła jest zbyt przewidywalna by kończyć.

    OdpowiedzUsuń
  11. Czytałam w sumie trzy książki Kavy: ,,Czarny piątek" ,,Dotyk zła" i właśnie ,,Śmiertelne napięcie" :> Najbardziej podobała mi się ,,dotyk zła" :D

    OdpowiedzUsuń
  12. Czytałam książkę tej autorki we współautorstwie z dwiema innymi - "Żywioły" i podobało mi się. Widzę jednak, że tu rewelacyjnie nie jest... Chyba sięgnę jako egzemplarz recenzencki, jeśli się trafi, inaczej podziękuję...

    OdpowiedzUsuń
  13. Czytałam, uwielbiam jej książki :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Nie czytałam jeszcze żadnej książki tej autorki, więc nie mogę pomóc w doborze lektury :) Kiedyś czytałam sporo thrillerów i kryminałów, ale ostatnio sięgam po nie bardzo rzadko :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Czytałam jedną książkę tej autorki, spodobała mi się, ale po inne do tej pory nie sięgnęłam.
    Zazwyczaj lubię gdy wszystko jest na koniec jasno objaśnione, więc brak tego w tej książce raczej by mi się nie spodobał.

    OdpowiedzUsuń
  16. Czytałam kiedyś "Kolekcjonera" i szczerze mówiąc już niewiele z tej książki pamiętam. Nie mogło być jakoś tragicznie, bo awersji do książek tej autorki nie mam, ale jakoś specjalnie tez mnie nie zachwyciła ;)

    OdpowiedzUsuń
  17. Niestety nic jeszcze nie czytałam z twórczości Kavy ;)

    OdpowiedzUsuń
  18. Czytałam kilka wcześniejszych książek autorki, są wśród nich lepsze i gorsze, nie mam nic do twórczości autorki, ale do książek jakoś specjalnie mnie nie ciągnie.

    OdpowiedzUsuń
  19. Chyba się skuszę na tą książkę, pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń